Criza din Ucraina creeaza riscuri pentru producatorii auto
Criza din Ucraina creeaza riscuri pentru producatorii auto

Criza din Ucraina creeaza riscuri pentru producatorii auto

25 februarie 2022
0 Comments

Pe masura ce criza geopolitica din Ucraina se intensifica, piata auto ucraineana ar putea simti impactul, deoarece situatia pare sa se fi deteriorat serios in ultimele saptamani.

Criza din Ucraina s-a adancit si mai mult odata cu inceperea unor actiuni militare ample ale Rusiei in Ucraina in dimineata zilei de 24 februarie. In ceea ce priveste riscurile si sanctiunile economice ulterioare vizate de Occident asupra Rusiei, precum si rezultatele sectorului auto, scenariile mai sumbre descrise mai jos au acum mai multa greutate.

O acumulare de forte militare ruse in apropierea granitei a dus la tensiuni in crestere si a crescut temeri de un conflict mai larg, cu mult dincolo de incaierarile in curs dintre armata ucraineana si rebelii pro-rusi din regiunea Donbas din estul Ucrainei.

Decizia guvernului Rusiei de a recunoaste provinciile separatiste din estul Ucrainei ridica semnificativ atentia, deoarece ofera un posibil pretext pentru ca fortele ruse sa treaca granita cu Ucraina in cadrul unei misiuni de „mentinere a pacii”. Acest lucru, la randul sau, ar provoca probabil mai multe sanctiuni din partea guvernelor occidentale, ridicand totodata pericolele unui conflict militar mai larg, mai lung si mai extins in interiorul Ucrainei.

Pe langa consecintele grave pentru ambele tari implicate, criza genereaza si ingrijorari cu privire la impactul economic international si incertitudinile asociate.

Impactul economic va include potential inversari bruste pentru economiile Ucrainei si Rusiei, precum si efecte indirecte mai ample asupra economiei globale – prin preturi mai mari la energie, de exemplu. Rezultatele vor depinde in cele din urma de calea si longevitatea crizei geopolitice, dar o privire asupra datelor auto ofera o indicatie despre unde se afla riscurile imediate pentru sector.

Piata vehiculelor din Ucraina este deprimata de ceva vreme

Potrivit GlobalData, economia ucraineana si piata vehiculelor usoare (LV) a fost decimata mai intai de criza financiara globala si apoi de colapsul economic determinat de anexarea Crimeei de catre Rusia in 2014. De la un varf de 664.000 in 2008, cererea de LV a scazut. la 167k in 2009 si dupa o recuperare lenta pana la putin peste pragul de 200k a scazut la un punct scazut de doar 50k in 2015.

De atunci, recuperarea a fost prelungita si dureroasa. O renastere a fost sufocata de pandemia globala din 2020, dar in 2021 Ucraina a fost una dintre putinele tari care a inregistrat o crestere puternica, in ciuda lipsei globale de semiconductori, deoarece cererea a crescut cu 23%.

Activitatea de productie de vehicule usoare in Ucraina este limitata la o mana de operatiuni de asamblare a truselor SKD (semi-demontate), care au reprezentat putin peste 7.000 de masini in 2021. In 2008, productia ucraineana de LV a depasit 400.000, dar din moment ce producatorul ucrainean AvtoZAZ a incetat sa-si construiasca propria marca de masini in urma cu cativa ani, majoritatea incercarilor de a stabili operatiuni de asamblare s-au soldat cu esec.

Asamblerul ucrainean Eurocar inca mai construieste cateva modele Skoda pentru piata locala (3,5k in 2021), iar AvtoZAZ asambleaza in prezent o gama de masini cu insigne Lada si Kia doar pentru a ocoli interdictia de import de vehicule construite rusesti. Au existat putine indicii ca Ucraina poate spera sa atraga investitii semnificative in industria sa de automobile in termen scurt.

Sanctiunile economice impotriva Rusiei ar putea afecta livrarile de piese care sunt importate – inclusiv semiconductori din Asia. Cu toate acestea, economia Rusiei a fost in general impinsa intr-o mai mare autosuficienta de sanctiunile aplicate de la anexarea Crimeei de catre Rusia in 2014.

AvtoVAZ a functionat istoric la un nivel inalt de integrare verticala si majoritatea aprovizionarilor de piese provin din surse interne. Comentariile recente facute de CEO-ul AvtoVAZ, Nicolaus Maure, indica faptul ca compania se pregateste si investigheaza alternative in cazul unor posibile intreruperi de aprovizionare.

Nu este dincolo de posibilitatile ca o intelegere sau un acord politic la nivel inalt sa fi fost incheiat cu China ca sursa alternativa pentru unele provizii critice in cazul unor dificultati de aprovizionare.

Din 2014 au fost aplicate o serie de sanctiuni impotriva Rusiei din partea UE si SUA si alte masuri – care afecteaza in principal sectoarele financiar, energetic si de aparare – au fost introduse in semn de protest fata de actiunile Rusiei, cel mai recent in urma atacului asupra lui Alexei Navalny din august 2020.

Desi au redus, fara indoiala, cresterea economica – care a inregistrat o medie anemica de 1,7% p/a in perioada 2016-2019 – este dificil sa se desprinda impactul sanctiunilor de scaderea pretului petrolului pe parcursul perioadei. De asemenea, Rusia a reusit sa construiasca o oarecare rezistenta la amenintarea cu noi sanctiuni.

Din 2014, a adunat o perna valutara semnificativa si acum se mandreste cu un Fond National de Avere de peste 182 de miliarde de dolari, aproape 12% din PIB. Tensiunile cresc pretul petrolului, care acum este de peste 100 de dolari pe baril.

Adauga un comentariu

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Orice mașină poate fi mai aproape de tine cu un leasing auto care să se muleze nevoilor dumneavoastră!
Copyright © 2021. Toate drepturile rezervate.