Producatorii de masini se lupta pentru a trece la electricitate inaintea interdictiilor asupra noilor vehicule pe combustibili fosili in mai multe tari. Asta inseamna ca, probabil, urmatoare masina noua pe care si-o vor cumpara multi romani, va fi electrica sau cel putin hibrida.
Costul ridicat de productie al masinilor electrice si al bateriilor acestora a facut ca marcile de lux sa preia conducerea.
Cu toate acestea, companiile care vand modele mainstream investesc, de asemenea, masiv in tranzitia industriala necesara pentru urmatoarele decenii.
Iata o lista cu marcile de masini care fac trecerea permanenta la electrice.
Jaguar
Marca britanica de masini de lux Jaguar a anuntat in februarie ca va deveni complet electrica din 2025.
Producatorul sau, Jaguar Land Rover, care vinde si Land Rover, s-a angajat sa devina o afacere cu zero carbon pana in 2039.
Primul model Land Rover complet electric urmeaza sa fie lansat in 2024, cu intentia de a elimina, in cele din urma, motoarele cu ardere interna si din aceasta marca.
Audi
Din 2026, toate modelele noi lansate de producatorul german Audi vor fi alimentate cu baterii.
Masinile sale pe benzina, diesel si hibride lansate inainte de 2026 vor continua sa fie construite si vandute pana la inceputul anilor 2030.
Compania, care este detinuta de Volkswagen Group, va renunta treptat la dezvoltarea motorului cu ardere interna pana in 2033.
Alfa Romeo
Producatorul auto italian Alfa Romeo a anuntat ca va vinde masini alimentate cu baterii doar in Europa, America de Nord si China incepand cu 2027.
Alfa Romeo este detinuta de Stellantis, al patrulea cel mai mare producator auto din lume, care include marci precum Jeep, Fiat, Peugeot si Chrysler.
Stellantis investeste 30 de miliarde de euro (47 de miliarde de dolari) in vehicule electrice pana in 2025.
Rolls-Royce
Producatorul de masini de lux Rolls-Royce a anuntat in septembrie ca va produce masini electrice doar pana in 2030.
Marca detinuta de BMW urmeaza sa lanseze prima sa masina complet electrica, numita „Spectre”, la sfarsitul anului 2023.
„Pana in [2030], Rolls-Royce nu se va mai ocupa de producerea sau vanzarea de produse pentru motoare cu ardere interna”, a declarat directorul executiv Torsten Muller-Otvos.
Mini
Mini, un alt brand detinut de BMW, a declarat in martie ca va produce vehicule electrice cu baterie doar pana la sfarsitul deceniului. Ultimul sau model de motor cu ardere interna va fi lansat in 2025.
Volvo
Producatorul auto Volvo s-a angajat sa produca numai masini complet electrice pana in 2030.
Pana in 2025, isi propune ca aproximativ 50% din masinile pe care le vinde la nivel global sa fie alimentate cu baterii, iar celelalte 50% sa fie hibride.
„Sunt total convins ca nu vor exista clienti care sa doreasca cu adevarat sa ramana cu un motor pe benzina”, a declarat directorul executiv al Volvo, Hakan Samuelsson, in martie.
Bentley
Bentley, care este detinuta de Volkswagen Group, a anuntat anul trecut ca va fi complet electrica pana in 2030.
Brandul de lux spune ca va lansa primul sau vehicul electric cu baterie in 2025
Doua dintre cele trei modele ale sale sunt deja disponibile ca hibrizi, al treilea fiind disponibil in 2023.
Va elimina treptat motoarele cu ardere interna pana in 2026, pe piata doar hibrizi plug-in si masini electrice.
Mercedes-Benz
Mercedes-Benz, care este detinuta de Daimler, se straduieste sa devina complet electric pana la sfarsitul deceniului.
Compania si-a marit obiectivul pentru vehiculele electrice cu baterie si hibridele plug-in pentru a reprezenta 50% din vanzarile sale la nivel global pana in 2025.
Fiat
Fiat, un alt producator auto italian detinut de Stellantis, lucreaza pentru a deveni exclusiv electric pana la sfarsitul deceniului.
Directorul executiv, Olivier François, a declarat in iunie ca gama marcii va deveni treptat doar electrica intre 2025 si 2030.
Ford
Producatorul american de masini Ford a anuntat ca masinile sale de pasageri din Europa vor fi complet electrice pana in 2030.
Compania se asteapta ca 40 pana la 50% din vanzarile sale globale sa fie vehicule electrice cu baterie pana in acelasi an.
Ford Motor si partenerul coreean de baterii SK Innovation au anuntat in septembrie ca vor construi o fabrica de asamblare electrica si trei fabrici de baterii in SUA, care vor fi deschise in 2025.
Planul de 11,6 miliarde de dolari (15,7 miliarde de dolari) este cea mai mare investitie in productie din istoria de 118 ani a Ford.
Volkswagen (VW)
Producatorul german VW va vinde masini electrice cu baterii in Europa pana in 2035.
Se asteapta sa nu mai vanda motoare cu ardere interna in Statele Unite si China putin dupa aceea.
VW isi propune sa faca intreaga sa flota neutra in carbon pana in 2050 cel tarziu.
Detinut de Volkswagen Group, VW rivalizeaza cu Toyota ca fiind cel mai mare producator de masini din lume.
Mai sunt si alte branduri: Toyota, general Motors, Honda, Hyundai, Honda, Renault, Nissan.