Nu toata lumea isi permite o masina noua, motiv pentru care, mai ales in Romania, piata auto este in cea mai mare proportie formata din masini second hand. Cumpararea masinilor folosite poate fi o modalitate excelenta de a achizitiona modelul dorit fara sa platesti pretul ridicat al uneia noi, direct din showroom.
Iata insa ce trebuie sa verifici atunci cand cumperi o masina second hand atat personal cat si prin intermediul unui dealer auto, astfel incat sa faci alegerea potrivita.
- Istoricul vehicului
- Verificarea caroseriei de rugina sau alte lovituri
- Probleme de cadru
- Ridicarea capotei si verificarea componentelor
- Starea anvelopelor
- Kilometrajul
- Eletronica interioara
- Tapiteria
- Test drive
- Inspectia tehnica
Istoricul vehiculului
Obtineti cat mai multe informatii despre vechiul proprietar, unde a fost rulata masina. Verificarea numarului de identificare a masinii care iti spune daca masina a fost lovita, daca exista drepturi de retentie sau alte probleme cu aceasta.
Verificarea caroseriei
Fa o analiza detaliata in jurul masinii pentru a identifica daca exista puncte sau pete de rugina. Nu sunt neaparat o probleme, ele pot fi rezolvate destul de usor, insa daca are caroseria ruginita s-ar putea sa regandesti achizitia sau sa incerci o renegociere.
Probleme de cadru
Verifica daca masina este pozitionata normal pe roti, acorda o atentie sporita barei de protectie si cauta in interiorul portbagajului si a capotei daca exista deformari sau alte elemente ce nu sunt fixate perfect, ce ar putea indica urme ale unui accident recent.
Sub capota
Starea motorului este cea mai importanta caracteristica a unei masini second hand. Cu masina oprita, deschide capota masinii si verifica daca nu sunt scurgeri de lichid, urme de coroziune, furtunuri sau curele fisurate. Verifica, de asemenea, daca nuantele de ulei si de transmisie sunt decolorate – uleiul trebuie sa fie maro deschis, fluidul de trasmisie sa fie roz sau rosu.
Starea anvelopelor
Toate cele 4 anvelope trebuie sa se potriveasca si sa fie uniforme. Banda de rulare neuniforma sau uzura prea mare a unor anvelope fata de altele poate indica un simptom al problemelor de directie, suspensie sau cadru. O masina slab aliniata va trage stanga sau dreapta in timpul condusului.
Kilometrajul
O masina rulata mediu va parcurge anual in jur de 20.000 de kilometri. O masina cu un kilometraj mai ridicat indica o mai mare uzura asupra componentelor sale mecanice.
Electronica interioara
Verifica radio, display-ul daca exista, toate butoanele si componentele electrice precum si clima sau aerul conditionat, caldura, pentru a te asigura ca sunt functionale.
Tapiteria
Verifica ca tapiteria sa fie intr-o stare buna, fara sa fie deteriorata, rupta sau arsa. De asemenea, verifica ca bancheta si scaunele sa nu joace in timpul mersului. Tapiteria este destul de scump de reparat.
Test drive
Test drive-ul este probabil cel care va influenta decizia de achizitie a unei masini second hand. Planifica traseul si incepe testarea masinii prin diverse manevre. Verifica frana, acceleratia, suspensia, sunetul motorului si orice alt sunet care ar putea indica o defectiune.
Inspectia tehnica
Daca ai luat decizia de achizitie in urma verificarilor preliminare, sfatul este sa o duci la un mecanic inainte de a semna contractul de vanzare cumparare. Acesta poate stabili daca masina este in regula sau daca are anumite probleme ce pot fi reparate cu usurinta si cu costuri reduse. Nu este un serviciu gratuit, insa te poate scapa de anumite probleme ce nu le identifici.