Atunci cand vine vorba despre vehiculele elecrice, autonomia este criteriul cel mai important. De aceasta depinde daca ajungi sau nu la urmatorul punct de incarcare ca sa iti poti finaliza traseul zilnic sau ramai pe marginea drumului.
Autonomia masinilor este foarte atent analizata, deoarece vehiculele electrice pot parcurge, in medie, jumatate distanta dintre vehiculele alimentate cu benzina, inainte de a necesita un nou plin. In plus, statiile peco sunt omniprezente, comparativ cu statiile de incarcare electrice.
Spre deosebire de vehiculele pe benzina, a caror eficienta pe autostrada depaseste aproape intotdeauna cifra orasului, toate vehiculele electrice, cu exceptia modelelor Audi e-tron si a Porsche Taycan, au cote mai mari de autonomie in oras decat pe autostrada. O parte din magia vehiculelor electrice in scenariile cu viteza joasa si variabila este capacitatea lor de a recapta energia atunci cand decelereaza, incetinind vehiculul folosind motorul electric (sau motoarele) mai degraba decat franele traditionale.
Un alt mod in care vehiculele electrice sunt diferite este ca autonomia si eficienta nu sunt direct legate. Asta din cauza pierderilor de incarcare; aproximativ 85 pana la 90 la suta din energia totala care vine de la perete ajunge in acumulatorul. De aceea sunt folositi doi termeni: eficienta, care poate fi exprimata in MPGe, include pierderile de incarcare, in timp ce consumul, consumul de energie in timpul condusului, nu le include.
Pe intelesul tuturor, o viteza mai mare a vehiculului inseamna ca motorul electric se roteste intr-un punct mai rapid si mai putin eficient.
Completarea ultimelor 10-15 la suta este atunci cand rata de incarcare incetineste considerabil si duce, de asemenea, la o degradare crescuta a capacitatii bateriei in timp.
De exemplu, Tesla recomanda limitarea incarcarii la 90% pentru utilizarea zilnica. Chiar si in calatoriile pe distante lungi, opririle sunt determinate mai mult de infrastructura de incarcare decat de orice altceva, iar metoda cea mai rapida este sa incarcati bateria suficient de mult – poate la 80 sau 90 la suta, mentinand-o in partea rapida ratei de incarcare—pentru a ajunge la urmatorul incarcator.